Salon Mazic: Vaikeinta on keksiä uusi salasana

Kun parturi-kampaamo Salon Mazic otti Blockwaren nettiajanvarauksen ja kassajärjestelmän käyttöön, yksi valintaperusteista oli, että kassa ja ajanvaraus toimivat samassa järjestelmässä.

– Tutkin tuolloin markkinoilla olleita järjestelmiä perinpohjaisesti ja päädyin helppokäyttöiseen ja joustavaan Blockwareen, kertoo yrittäjä Tiina Sohlberg.

Salon Mazicissa asiakkaita palvelee kymmenisen henkilöä – vaihtelevasti työntekijöitä, vuokratuolilaisia ja harjoittelijoita. Kassajärjestelmä tunnistaa eri roolit kätevästi, ja esimerkiksi opiskelijoiden työn hinnoitteluun voi helposti muokata opiskelijatyöalennuksen.

– Järjestelmämuutoksiin ja tietojen päivityksiin menee hyvin vähän aikaa. Melkeinpä vaikeinta prosessissa on keksiä uusi salasana, Sohlberg nauraa.

Asiakkaiden ostot, käyntipäivät, aiemmat laskutukset ja muut tapahtumat tallentuvat järjestelmään. Tarvittaessa tiedot löytää helposti jälkikäteen.

Sohlberg halusi alkujaan tarjota nettiajanvarauksen lisäpalveluna olemassa olevilla asiakkaille. Nettivarausten kautta tulevien uusien asiakkaiden määrä yllätti. Moni arvostaa mahdollisuutta tehdä varaukset itselleen ja perheelleen oman aikataulunsa mukaisesti ja tarpeen vaatiessa muuttaa varauksia. Asiakkaiden itsepalvelu helpottaa töitä liikkeessä.

– Puhelinsoittojen määrä on vähentynyt huomattavasti, joten asiakaspalvelu keskeytyy harvemmin uusien varausten vuoksi.

Pilvipalvelussa toimiva ajanvaraus on ympäri vuorokauden myös työntekijöiden ja yrittäjän käytössä. Jokainen voi seurata reaaliajassa kalenterin täyttymistä ja lisätä ja siirtää varauksia.

– Blockwaren järjestelmän vuoksi säästän paljon aikaa paperitöistä, Sohlberg toteaa. – Kokoan dokumentit pilvipalvelussa ja toimitan sähköisesti kirjanpitäjälle. Ja jos joskus on jotain ongelmaa, Blockwaresta avun saa aina nopeasti.

Tiina Sohlberg